کف بندی یا نه ؟
 

کف بندی 

درمواردی پیش می آید که وضعیت پوسیدگی دندان به اندازه ای است که دیگر امکان پر کردن دندان به شکل معمول امکان پذیر نیست، همچنین به خاطر عمق زیاد خرابی حساسیت دندان به گرما وسرما در عصب و لثه وجود دارد.
برای همین پزشک معالج طرح درمان عصب کشی یا درمان ریشه را می دهد. اما در زمانی که بعد از تراش پوسیدگی ها عصب دندان هنوز بازنشده باشد، میتوان برای از بین بردن این حساسیت ها از روشی استفاده کرد که عمق دندان را در مقابل سرما و گرما محافظت کند.
کف بندی دندان دقیقا همان چیزی است که این عمل را انجام می دهد و خیال فرد را از درد های بعدی راحت میکند. کف بندی که به نام لاینر و بیس هم معروف است، یک متد جدید در علم دندانپزشکی است که باعث تجدید عمر دندان می شود.

فهرست مطالب

اصطلاح کف بندی در دندانپزشکی

  علت استفاده از این اصطلاح آن است که در عمل آماده سازی حفره ی دندان برای ترمیم از بیس و لاینر برای مهر و موم شدن حاشیه حفره استفاده می شود و این کار از ریز نشت و ورود باکتری ها و مایعات دهانی به فضای درونی حفره ی دندان جلوگیری می کندو همچنین به عنوان عایق حرارتی عمل می کند. بنابراین، با توجع به مجموعه ی آن چه که طی این عمل روی دندان صورت می گیرد به آن در اصطلاح کف بندی می گویند.

کاربرد کف بندی یا بیس و لاینر

    دو ماده اصلی که برای کف بندی ها استفاده می شوند، بیس و لاینر هستند که دارای تفاوت هایی می باشند. زمانی که این دوماده در کف دندان اجرا می شوند و قرار میگیرند دندانپزشک مواد ترمیمی مانند کامپوزیت و آمالگام را روی مواد کف بندی قرار می دهد تا ترمیم روی آن انجام پذیرد.
تفاوت هایی بین لاینر و بیس از نظر ساختار کلی و کاربرد وجود دارد که در اینجا به طور مختصر برایتان  توضیح می دهیم.


کفبندی

بیس

این ماده نسبت به دایکال ضخامت بیشتری دارد به همین دلیل روی لاینر قرار میگیرد. این ماده میتواند نسبت به ضربه و فشار نیز مقاوم باشد و به عنوان یک محافظ خوب برای پالپ عمل کند.

دایکال یا لاینر

لاینر ها بیشتر از هیدروکلسیم ها تشکیل شده اند و با نام دایکال هم شناخته می شوند. دایکال یک نوع عایق است که با ضخامت بسیار کم در کف کانال دندان قرار می گیرد.  مقاومت بسیار زیادی در برابر تغییرات دمایی و پرکننده ها دارد و مانع ورود بزاق ، مواد خارجی به ریشه می شود.
دایکال فقط به عنوان عایق هستش نه پرکننده، در نتیجه دایکال قدرت و استحکام کمی دارد و هنگام استفاده باید سریع عمل کنید زیرا خیلی سریع خشک می شود.

اهمیت کف بندی

    پوسیدگی یک مشکل رایج دندانی است که توسط باکتری هایی که اسید تولیید می کنند ایجاد و به تخریب ساختار دندان منجر می شود. در صورت عدم درمان پوسیدگی می تواند به سمت قسمت های عمیق تر دندان پیشرفت کندو به پالپ برسد، باعث درد یا عفونت شدید شود. بنابراین برداشتن قسمت پوسیده دندان و جایگزین آن با ترمیم مناسب دندان بسیار مهم است، اهداف کف بندی دندان عبارت است از:
  • حذف پوسیدگی
  • حفظ ساختار سالم دندان
  • محافظت از پالپ
  • ایجاد محیط ایده آل برای ترمیم
کفبندی دندان

درد بعد از کف بندی

درد بعد از کف بندی می توان عوامل مختلفی داشته باشد ازجمله:

حساسیت عاج:

کف بندی گاهی می تواند منجر به آشکار عاج که لایه ای حساس از دندان است شود، این اتفاق می توان باعث حساسیت موقت به تغییرات دما یا محرک های شیرین و اسیدی شود. که در اینصورت با استفاده از عوامل حساسیت زدا مانند فلوراید تراپی یا خمیر دندان های حساسیت زدا می توان این مشکل را به راحتی حل کرد.

التهاب بعد از عمل:

بافت های اطراف ایمپلنت ممکن است ملتهب شوند و منجر به درد یا ناراحتی شوند، این مسئله پاسخی طبیعی پس از انجام این درمان است و اغلب طی چند روز خود به خود برطرف می شود.

تروما اگلوزال:

 تقابل نادرست ترمیم با دندان های روبروی آن میتواند باعث ایجاد نیروی بیش از حد شود و احساس ناراحتی ایجاد کند، که پزشک برای حل این مشکل ترمیم دندان را برای دستیابی به انسداد مناسب و کاهش ناراحتی مجدد ترمیم میکند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

پیمایش به بالا