خانه » درمان ریشه یا عصب کشی دندان

درمان ریشه یا عصب کشی دندان

درمان ریشه یا عصب کُشی دندان سوالی که ممکن است برای بسیاری افراد پیش بیاید.

درگذشته در صورت بروز درد دندان، دندان ها را میکشیدند اما امروزه به جای کشیدن دندان اقدام به درمان ریشه دندان می کنند. که از آن به عنوان عصب کِشی هم یاد می شود.
درد دندان یکی از دردهایی است که بسیاری از افراد برای یکبار هم که شده آن را تجربه نموده اند. گاهی اوقات این درد بخاطر رسیدن پوسیدگی به ریشه دندان ایجاد میشود و نیاز به عصب کشی یا درمان ریشه دندان دارد.
درون دندان ها ریشه یا عصب هایی وجود دارد که در صورت گسترش پوسیدگی ممکن است در معرض خطر قرار بگیرند. درمان ریشه دندان یا عصب کشی هر دو به یک معنی هستند، که شامل فرآیند خارج سازی  ریشه یا عصب از کانال های دندانی و پر کردن آن با مواد مخصوص می شود.

مطالب

چه زمان نیاز به عصب کِشی یا درمان ریشه است؟

پوسیدگی حالت های گوناگونی دارد ، زمانی که این پوسیدگی در سطح بالایی قرار دارد و روی عاج یا مینا باشد با یک درمان ساده بر طرف می شود. 
اما، اگر پوسیدگی به نزدیکی عصب دندان برسد ینی تا جایی که پزشک پوسیدگی را بردارد اماعصب دندان باز نشود، میتوان با استفاده از موادی مخصوص درمان کف بندی انجام دهد و تا مدت ها دندان را نجات دهد. 
اما،اگر کار از کار گذشته باشد و پوسیدگی به ریشه و عصب  دندان رسیده باشد ،در آن صورت باید درمان ریشه دندان به کار گرفته شود. با وارد شدن عفونت به پالپ(عصب دندان) فشار به ریشه آمده و درد های شدیدی ایجاد می کند.
عصب دندان یا همان پالپ بخش مرکزی دندان است که رگ ها و اعصاب در آنجا قرار دارد، در حالت عادی پالپ دندان زنده و فعال است. اگر این پوسیدگی ها به این اعصاب برسند و درمان نشوند به طور کلی از بین میرود از همین رو درمان ریشه یا عصب کِشی از اهمیت بالایی برخوردار است.
پوسیدگی دندان

علائم عفونت و پوسیدگی پالپ دندان

علائم مختلفی در این زمینه وجود دارد:
  • درد ناگهانی و خود به خودی دندان
  • درد ناگهانی هنگام مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های سرد و گرم
  • احساس درد شبانه دندان و یا طولانی مدت و غیر قابل تحمل
  • سیاه شدن دندان
  • لق شدن بیش از حد
  • ریختن دیواره دندان
  • ورم لثه و صورت
  ضمناً باید توجه داشت که ممکن است دندان هیچگونه درد یا نشانه ای از خود نشان ندهد اما پزشک با مشاهده عکس رادیوگرافی از دندان متوجه پوسیدگی وسیعی در دندان شود، در این حالت به اصطلاح میگویند دندان نکروز شده است . در این شرایط در حقیقت دندان دیگر عصب های زنده ای ندارد و نیاز به عصب کشی است اما این امکان وجود دارد که علائمی برای بیمار نداشته باشد. یا یکدفعه علامت شدیدی از خود بروز دهد.
مراحل پوسیدگی دندان

عوامل موثر در عفونت پالپ دندان

گسترش پوسیدگی دندان باعث از بین رفتن دندان و کشیدنی شدن آن می شود. از مهم ترین عواملی که باعث آسیب به پالپ دندان می شود میتوان به عدم ترمیم و رفع انواع پوسیدگی های دندان اشاره نمود.
از دیگر عوامل آسیب به ریشه دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • شکستگی و ترک دندان در اثر ضربات مختلف
  • پر کردن عمیق و غیر اصولی
  • تحلیل و سایش شدید دندان
  • مواد ترمیم نا مرغوب
  • بیماری های لثه ای
مراقبت

مراقبت های بعد از درمان ریشه دندان

  • برای کاهش احتمالی درد اگر پزشک معالج برایتان دارویی تجویز کرده اند،سر وقت و مرتب مصرف شود.
  • روز اول درمان از مصرف موادغذایی سفت یا چسبناک پرهیز کنید.
  • بهداشت دهان دندان خود را رعایت کنید.

درمان ریشه برای اطفال و زنان باردار

عصب کشی دندان اطفال درمانی رایج نیست ولی غیر ممکن هم نیست. کودکان هم برای تغذیه نیاز به دندان های سالم دارند، به همین خاطر اگر دندان شیری آن ها دچار پوسیدگی شود انتخاب پزشک برای درمان این دندان ها در درجه اول ترمیم و یا در بیشترین حد از آسیب دندان، هم ترجیج پزشک بر عصب کشی دندان است.
برای بانوان باردار هم بهتر از قبل از بارداری چکاپ دندان هایشان را هم جزئی از اولویت های آزمایشی خود قرار دهند. زیرا بهتر است در سه ماهه اول و آخر بارداری برای این اشخاص به دلیل مشکلات احتمالی درمانی صورت نگیرد. به خصوص درمان ریشه که در حین درمان نیاز به عکس های رادیوگرافی است، که اشعه این دستگاه برای بانوان باردار و کودکشان بسیار مضر است.

شاید برای شما هم سوال شود

قطعا ترمیم و درمان دندان در اولویت قرار دارد، هیچ درمانی نمی تواند جایگزین دندان های طبیعی شما قرار بگیرد و این را هم باید در نظر داشته باشید که بی دندانی هم عواقب خوبی برای دستگاه گوارش شما ندارد.
 حتی اگر بخواهید دندان های خود را هم جایگزین کنید با روش هایی چون پروتز های متحرک ( دندان مصنوعی) یا ایمپلنت همگی یکسری محدودیت و هزینه بسیار زیادی نسبت به درمان ریشه دندانتان دارند پس بهتر است قبل از هرکاری اول تلاش کنید دندان خودتان را سالم نگهدارید.
زمانی که پوسیدگی دندان آنقدر زیاد باشد که با ترمیم درست نشود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

پیمایش به بالا